Kehebatan Masjid Bn Tulun
Masjid Ibn Tulun disempurnakan pembinaannya pada 879M di Gunung Yashkur di sebuah penempatan bernama al-Qata'i oleh pengasas Tulunid Dinasti Mesir (868-905 M), Ahmad ibn Tulun. Al-Qata'i adalah kira-kira dua kilometer dari masyarakat lama Fustat. Beliau dilahirkan di Baghdad, anak seorang budak Turki asal dari Mongol yang dimiliki oleh Khalifah, al-Ma'mun. Setelah itu,Beliau bangkit untuk menjadi gabenor Mesir selepas ayah tirinya, yang meninggal pada tahun 870.
Apabila pusat bandar berpindah daripada Fustat menjadi Kaherah, jauh dari al-Qata'a, masjid itu tidak digunakan. Ia telah rosak apabila digunakan sebagai tempat perlindungan bagi jemaah haji dari Afrika Utara ke Hijaz pada ke-12H., Tetapi dipulihkan dan ditambah dengan fungsi-fungsi madrasah oleh 'Alam al-Din Sanjar al-Dawadar pada perintah Mamluk Sultan Lajin pada tahun 1296 (Lajin telah menjadi salah satu daripada rakan sejenayah dalam pembunuhan Sultan al-Ashraf Khalil ibn Qalawun, dan ketika bersembunyi di masjid yang sepi, dia bersumpah untuk mengembalikannya jika dia dapat melarikan diri). Ia juga dipulihkan pada masa-masa selepasnya dan sebenarnya dipulihkan semula hari ini. Masjid ini adalah salah satu daripada Masjid tertua Mesir, dan ia dijadikan tarikan pelancong yang popular. Masjid Ibn Tulun mencerminkan semua ciri-ciri seni Abbasiyyah dalam bidang seni bina, dan jelas dipengaruhi, terutamanya berkaitan dengan menara, tiang-tiang segi empat tepat yang besar dengan tiang penjuru yang terlibat. Manakala hiasan dan ciri-ciri lain daripada masjid Samarra,Iraq yang terkenal pada hari ini.
Masjid ini dikelilingi oleh sebuah kandang atau lebih sedap didengari adalah benteng yang mengukur 118 x 138 meter (387 x 453 kaki). Sekeliling masjid di tiga sisi (semua tetapi sisi qiblah) adalah sayap yang sempit yang dipanggil ziyadas, dan menara masjid yang terkenal dengan jalan lingkaran luarannya terletak di ziyada utara. Halaman luar yang kecil ini adalah lanjutan untuk memastikan privasi dan memisahkan ruang yang suci dari ruang awam di luar dunia. Mereka mengukur kira-kira 19 meter lebar, dan membawa masjid secara keseluruhannya hampir kepada bentuk persegi tepat. Kedua-dua tembok kandang dan tembok-tembok ziyada diatasi oleh suatu perpaduan yang unik, penyambung binaaan yang diperkuat dengan bahagian-bahagian dan bukaan pepejal yang mungkin juga pengaruh Samarra. Walaubagaimanapun, dinding-dinding itu tidak mempunyai buttresses(tiang penyokong) luaran berat dan mungkin dibina dengan tegas sebagai motif hiasan. Sebaliknya, satu barisan tingkap yang besar dengan bukaan bulat di atas atas dinding, ukiran bingkai persegi sederhana dan permadani hiasan kelihatan hampir halus.
Menara ini, dengan unsur asalnya yang tersisa sebagai asas persegi, berkomunikasi dengan masjid dengan cara laluan. Cerita kedua adalah Menara silinder yang terbentuk dibangunkan oleh Mamluk. Menara asal dibina daripada batu bata. Ini adalah menara sahaja di Kaherah dengan tangga luaran yang menggerunkan dan struktur keseluruhannya unik di Mesir.
Lima lorong melintang tradisional di sisi qibla halaman, yang dipisahkan oleh dermaga berat arked. Terdapat 13 gerbang di setiap sisi halaman. Walaupun tiang-tiang bata dan hiasan hiasan dimodelkan dari plaster basah. Gerbang itu sendiri tidak semata-mata bulat, tetapi lebih menonjol pada puncaknya, dan tinggi dalam spandrels gerbang adalah tingkap kecil yang kedua-duanya membolehkan peredaran di dalam masjid, dan membantu cahaya arked. Air pancut (sahn), yang merupakan tambahan tambahan yang dibina oleh Sultan Ladjin, dikelilingi oleh arked berganda pada tiga pihak. Bagaimanapun, Ibn Duqmaq menggambarkan struktur asalnya, yang nampaknya sangat mirip dengannya di Samarra tetapi telah dimusnahkan oleh api pada tahun 986, seperti: "fawwara yang di tengah-tengah sahn mempunyai tingkap di semua sisi, dan di atasnya adalah Kubah gilt pada sepuluh marmar lajur, dan bulatnya ialah enam belas marmar lajur dengan turapan marmar.
Dan di bawah kubah itu adalah sebuah lembangan marmar yang besar, 4 batu di diameter dengan jet air di pusat ... dan di atas bumbung adalah pancaran Cahaya. Bumbung mempunyai pagar kayu jati (saj). "Al-Mustawfi mengatakan ia dikenali sebagai" Piala Firaun "(Kas-i-Fir'awn), dan lembangannya dibentuk dari satu blok batu 23 hasta Lilitan, berdiri pada ketinggian 7 kaki, dan setengah ketebalan dalam ketebalan. Dewan solat mempunyai bumbung kayu rata dan dalam, teluk mihrab, yang kelihatannya dipulihkan pada masa Mamluk, telah beraksen oleh kubah kayu. Mihrab adalah dua lajur dengan ibu berlubang. Lajur dalam setiap sisi adalah dalam bentuk bakul, sedangkan modal luar dihiasi dengan daun anggur dan cabang anggur terpisah dari latar belakang. Mihrab di dermaga yang menghadap ke halaman adalah Disebabkan oleh wazir Fatimid, Al-Afdal (kira-kira 1007 AD).
Di sebalik tembok qiblat, yang menarik mempunyai binaan yang agak berbeza dengan masjid-masjid lain di Kaherah, ianya adalah Dar al-Imara yang terdiri daripada tiga bilik yang terhubung dengan masjid oleh pintu di kedua sisi mihrab. Kawasan ini digunakan untuk tempoh Fatimid untuk tujuan pentadbiran, dan mungkin telah menempatkan sebuah perpustakaan, tetapi ia juga memberikan akses kepada maqsura, kawasan swasta yang digunakan oleh Khalifah, sekutu dekatnya dan keluarganya semasa solat Jumaat. Dekorasi asli masjid, yang mempersembahkan kedua-dua stuko dan kayu sebagai contoh yang paling berharga dan paling baik dari gaya Samarra, sangat penting dari sudut seni / sejarah Islam. Dekorasi stuko didapati di dalam dan di luar masjid, dan soffit gerbang dihiasi dengan hiasan stucco, walaupun mereka telah dipulihkan secara meluas. Walau bagaimanapun, beberapa daripada mereka telah terselamat dalam keadaan asalnya, mendedahkan kumpulan geometri dengan pengisian bunga. Arca-arcad dalaman menyajikan hiasan hiasan bunga yang mengelilingi gerbang, dan di atas gerbang Kufic inskripsi Al-Quran dikatakan berjalan dua kilometer (6,600 kaki).
Menariknya, folktales memelihara bahawa frieze ini dipercayai telah diukir ke papan dari Nuh Ark. 128 gril tingkap dinding luar masjid juga mempunyai corak geometri yang rumit dengan setiap corak berbeza dari yang lain. Sebagai nota akhir, kerja pemulihan baru-baru ini di masjid Ibn Tulun mungkin adalah antara yang paling dianalisis dan diperdebatkan. Sesetengah objek untuk pemulihan monumen 1,100 tahun ini, sementara yang lain percaya bahawa kerja itu sedang bergegas, dan tidak diselia dengan betul. Beberapa kritikan ini telah menimbulkan beberapa perbaikan dalam proses itu, jadi kita hanya perlu menunggu dan melihat bagaimana usaha akhir berkembang.
Masjid Ahmad ibn Tulun |
Masjid yang dibina selama tiga tahun menggunakan batu tanah liat menjadi pusat tumpuan modal Tulunid yang berlangsung hanya 26 tahun. Ia adalah masjid jemaah ketiga terbesar selepas beberapa masjid lain yang dibina di Kaherah, dan keluasannya kira-kira 26,318 meter persegi, dan ianya merupakan masjid ketiga terbesar di dunia. Ia adalah masjid tertua di Mesir yang telah bertahan dalam bentuk yang agak asal. Kaligrafi purba pada skrip Kufic abad ke-9 menyampaikan:
"Amir (ketua kami)... telah memerintahkan pembinaan masjid yang diberkati dan bahagia ini, dengan menggunakan hasil dari sumber yang tulen dan sah yang Allah telah beri kepadanya ..."
Apabila pusat bandar berpindah daripada Fustat menjadi Kaherah, jauh dari al-Qata'a, masjid itu tidak digunakan. Ia telah rosak apabila digunakan sebagai tempat perlindungan bagi jemaah haji dari Afrika Utara ke Hijaz pada ke-12H., Tetapi dipulihkan dan ditambah dengan fungsi-fungsi madrasah oleh 'Alam al-Din Sanjar al-Dawadar pada perintah Mamluk Sultan Lajin pada tahun 1296 (Lajin telah menjadi salah satu daripada rakan sejenayah dalam pembunuhan Sultan al-Ashraf Khalil ibn Qalawun, dan ketika bersembunyi di masjid yang sepi, dia bersumpah untuk mengembalikannya jika dia dapat melarikan diri). Ia juga dipulihkan pada masa-masa selepasnya dan sebenarnya dipulihkan semula hari ini. Masjid ini adalah salah satu daripada Masjid tertua Mesir, dan ia dijadikan tarikan pelancong yang popular. Masjid Ibn Tulun mencerminkan semua ciri-ciri seni Abbasiyyah dalam bidang seni bina, dan jelas dipengaruhi, terutamanya berkaitan dengan menara, tiang-tiang segi empat tepat yang besar dengan tiang penjuru yang terlibat. Manakala hiasan dan ciri-ciri lain daripada masjid Samarra,Iraq yang terkenal pada hari ini.
Masjid ini dikelilingi oleh sebuah kandang atau lebih sedap didengari adalah benteng yang mengukur 118 x 138 meter (387 x 453 kaki). Sekeliling masjid di tiga sisi (semua tetapi sisi qiblah) adalah sayap yang sempit yang dipanggil ziyadas, dan menara masjid yang terkenal dengan jalan lingkaran luarannya terletak di ziyada utara. Halaman luar yang kecil ini adalah lanjutan untuk memastikan privasi dan memisahkan ruang yang suci dari ruang awam di luar dunia. Mereka mengukur kira-kira 19 meter lebar, dan membawa masjid secara keseluruhannya hampir kepada bentuk persegi tepat. Kedua-dua tembok kandang dan tembok-tembok ziyada diatasi oleh suatu perpaduan yang unik, penyambung binaaan yang diperkuat dengan bahagian-bahagian dan bukaan pepejal yang mungkin juga pengaruh Samarra. Walaubagaimanapun, dinding-dinding itu tidak mempunyai buttresses(tiang penyokong) luaran berat dan mungkin dibina dengan tegas sebagai motif hiasan. Sebaliknya, satu barisan tingkap yang besar dengan bukaan bulat di atas atas dinding, ukiran bingkai persegi sederhana dan permadani hiasan kelihatan hampir halus.
Bahagian dinding teratas Masjid Ibn Tulun |
Menara ini, dengan unsur asalnya yang tersisa sebagai asas persegi, berkomunikasi dengan masjid dengan cara laluan. Cerita kedua adalah Menara silinder yang terbentuk dibangunkan oleh Mamluk. Menara asal dibina daripada batu bata. Ini adalah menara sahaja di Kaherah dengan tangga luaran yang menggerunkan dan struktur keseluruhannya unik di Mesir.
Menara Masjid ini merupakan mercu tanda terkenal di Kaherah, walaupun sepenuhnya unik dalam reka bentuknya. |
Lima lorong melintang tradisional di sisi qibla halaman, yang dipisahkan oleh dermaga berat arked. Terdapat 13 gerbang di setiap sisi halaman. Walaupun tiang-tiang bata dan hiasan hiasan dimodelkan dari plaster basah. Gerbang itu sendiri tidak semata-mata bulat, tetapi lebih menonjol pada puncaknya, dan tinggi dalam spandrels gerbang adalah tingkap kecil yang kedua-duanya membolehkan peredaran di dalam masjid, dan membantu cahaya arked. Air pancut (sahn), yang merupakan tambahan tambahan yang dibina oleh Sultan Ladjin, dikelilingi oleh arked berganda pada tiga pihak. Bagaimanapun, Ibn Duqmaq menggambarkan struktur asalnya, yang nampaknya sangat mirip dengannya di Samarra tetapi telah dimusnahkan oleh api pada tahun 986, seperti: "fawwara yang di tengah-tengah sahn mempunyai tingkap di semua sisi, dan di atasnya adalah Kubah gilt pada sepuluh marmar lajur, dan bulatnya ialah enam belas marmar lajur dengan turapan marmar.
Dan di bawah kubah itu adalah sebuah lembangan marmar yang besar, 4 batu di diameter dengan jet air di pusat ... dan di atas bumbung adalah pancaran Cahaya. Bumbung mempunyai pagar kayu jati (saj). "Al-Mustawfi mengatakan ia dikenali sebagai" Piala Firaun "(Kas-i-Fir'awn), dan lembangannya dibentuk dari satu blok batu 23 hasta Lilitan, berdiri pada ketinggian 7 kaki, dan setengah ketebalan dalam ketebalan. Dewan solat mempunyai bumbung kayu rata dan dalam, teluk mihrab, yang kelihatannya dipulihkan pada masa Mamluk, telah beraksen oleh kubah kayu. Mihrab adalah dua lajur dengan ibu berlubang. Lajur dalam setiap sisi adalah dalam bentuk bakul, sedangkan modal luar dihiasi dengan daun anggur dan cabang anggur terpisah dari latar belakang. Mihrab di dermaga yang menghadap ke halaman adalah Disebabkan oleh wazir Fatimid, Al-Afdal (kira-kira 1007 AD).
Mihrab dan minbar |
Di sebalik tembok qiblat, yang menarik mempunyai binaan yang agak berbeza dengan masjid-masjid lain di Kaherah, ianya adalah Dar al-Imara yang terdiri daripada tiga bilik yang terhubung dengan masjid oleh pintu di kedua sisi mihrab. Kawasan ini digunakan untuk tempoh Fatimid untuk tujuan pentadbiran, dan mungkin telah menempatkan sebuah perpustakaan, tetapi ia juga memberikan akses kepada maqsura, kawasan swasta yang digunakan oleh Khalifah, sekutu dekatnya dan keluarganya semasa solat Jumaat. Dekorasi asli masjid, yang mempersembahkan kedua-dua stuko dan kayu sebagai contoh yang paling berharga dan paling baik dari gaya Samarra, sangat penting dari sudut seni / sejarah Islam. Dekorasi stuko didapati di dalam dan di luar masjid, dan soffit gerbang dihiasi dengan hiasan stucco, walaupun mereka telah dipulihkan secara meluas. Walau bagaimanapun, beberapa daripada mereka telah terselamat dalam keadaan asalnya, mendedahkan kumpulan geometri dengan pengisian bunga. Arca-arcad dalaman menyajikan hiasan hiasan bunga yang mengelilingi gerbang, dan di atas gerbang Kufic inskripsi Al-Quran dikatakan berjalan dua kilometer (6,600 kaki).
Menariknya, folktales memelihara bahawa frieze ini dipercayai telah diukir ke papan dari Nuh Ark. 128 gril tingkap dinding luar masjid juga mempunyai corak geometri yang rumit dengan setiap corak berbeza dari yang lain. Sebagai nota akhir, kerja pemulihan baru-baru ini di masjid Ibn Tulun mungkin adalah antara yang paling dianalisis dan diperdebatkan. Sesetengah objek untuk pemulihan monumen 1,100 tahun ini, sementara yang lain percaya bahawa kerja itu sedang bergegas, dan tidak diselia dengan betul. Beberapa kritikan ini telah menimbulkan beberapa perbaikan dalam proses itu, jadi kita hanya perlu menunggu dan melihat bagaimana usaha akhir berkembang.
Comments
Post a Comment